Az U2 az átlós Stadtbahn-vonalak közé tartozik, és Neugereutot köti össze Botnanggal. A járat hivatalos menetideje 35 perc. A teljes nyomvonalhossz 14,1 km, melyen összesen 28 megálló található. A vonal összesen 4,7 km-nyi szakaszon halad alagútban. A föld alatti állomások száma öt.
A vonal története
Az U2 vonalon 2002 júniusában indult meg a Stadtbahn-közlekedés. A meglévő villamosvonal-szakaszok átépítése a belvárosi Berliner Platz és a Bad Cannstattban található Obere Ziegelei között történt meg. Egyidejűleg az Obere Ziegelei és a Hauptfriedhof (Központi Temető) között egy megállóköznyi új építésű szakaszt is üzembe vettek. Néhány hónappal később a belvárosi végen elkészült a Berliner Platz és a Hölderlinplatz között a villamosvonal átépítése, így az U2 a Hölderlinplatz-Hauptfriedhof viszonylaton járt.
A Hauptfriedhof alatt futó alagút megépítésével a vonal 2005 júliusában érte el mai északkeleti végállomását, Neugereutot. A járat a 2010 decemberi menetrendváltással nyerte el mai formáját, amikor a Berliner Platz elágazásánál az U2 és az U4 helyet cseréltek. Azóta az U4 jár a Hölderlinplatzra, míg az U2 Botnangig közlekedik.
A vonal bemutatása
Neugereut, az U2 északkeleti végállomása, igencsak hasonlít a budapesti Gazdagréthez. Egy lakótelep terül el ugyanis a stuttgarti völgykatlan északkeleti peremén, a város szélén, ahonnan a szerencsésebb lakóknak valószínűleg pazar kilátása nyílik a Neckar völgyére. A Stadtbahn idáig történő meghosszabbítása többek között a lakótelep átszállásmentes tömegközlekedési kapcsolatát hivatott megvalósítani Bad Cannstatt és a belváros irányába.
A neugereuti végállomás
Füvesített pálya a neugereuti lakótelepen
A magyar közlekedőknek leginkább csak a KRESZ-tanfolyamról elméletben ismert közlekedési szituáció, a körforgalmat középen átszelő villamos az U2 vonalon többször is előfordul, először mindjárt a lakótelep szélénél. Az ilyen helyzetekben általában táblákkal és lámpákkal jól kihangsúlyozzák az elsőbbségi viszonyokat.
Körforgalmat átszelő pálya Neugereut határán
Visszatekintés az első megállótól, Steinhaldenfeldtől Neugereut irányába
A Statdbahn-vonal a völgykatlan pereménél éri el a Központi Temetőt, aminek megközelíthetőségét szintén hivatott javítani. A Stadtbahn a temető alatt alagútban halad, így az utazóközönség nem élvezheti a kilátást a Neckar túlpartján fekvő Münster irányába.
Kilátás a Neckar völgyére
A temető alatt átvezető alagútból előbújó U2 a Hauptfriedhof megállónál
Az alagút után a vonal gyorsan ereszkedni kezd. A régi villamos-végállomás, az Obere Ziegelei után a vonal egy szűk utcaszakaszon meglehetősen egyedi megoldással halad keresztül. Az addig középen vezetett villamospálya az utca szélére húzódik, és a két irány egy ideig közös űrszelvényben halad, majd újra szétválik. A közös űrszelvény azt jelenti, hogy a szakasz valójában nem egyvágányos, hanem az egyik vágány közelebbi sínje a másik vágány sínpárja között, a távolabbi síntől minimális távolságra helyezkedik el. Ezzel a négysínes megoldással kerülik el, hogy a szerelvényeknek folyamatosan működtetett, meghibásodási forrást is jelentő váltókon kelljen áthaladniuk.
Egy űrszelvényben haladó sínpárok a Schmidener Straßén
A pálya ezután áthalad a Stuttgartot északról elkerülő vasútvonal Neckaron átivelő viaduktja alatt, és eléri Bad Cannstatt városközpontját, ahol a Kursaal megállóhoz kanyarodik be. A Kursaal egy XIX. századi, klasszicista stílusú fürdőépület, amely ma rendezvényhelyszínként funkcionál, parkja pedig nyitva áll a nagyközönség előtt.
A park és Bad Cannstatt fái között még egy vadon élő papagájcsalád is otthonra lelt. A kolóniát valószínűleg fogságból szabadult madarak alapították a nyolcvanas években, akik leszármazottaikkal azóta is békében élnek a környék lakóival.
A Gnesener Straße megálló
A Kursaal épülete Bad Canstattban
Ezután az U2 a Daimlerplatz megállót érintve a Wilhelmsplatz megállónál csatlakozik az U1-vonalhoz, mellyel közösen halad a Neckar-hídján át a kastélyparkkal párhuzamosan a Rathaus (Városháza) megállóig, ahol a stuttgarti belváros nyugati része irányába kanyarodik el az U4-gyel együtt.
Daimlerplatz
Itt a belvárosi sétalóutca, a Königstrasse végén található Rotebühlplatz a következő megálló, ahol a vonal találkozik a Heslach felől érkező, és a belvárost megkerülő U14-gyel. A megálló második (zárójeles) elnevezése a közelmúltig Stadtmitte, azaz belváros volt. Ez az azonos nevű, közeli, aluljárón keresztül elérhető S-Bahn megállóra utal, ahol mind a hat S-Bahn vonalra át lehet szállni.
A Stadtbahn-megálló a Rotebühlplatzon
A megálló a belvárosban valóban központi helyen helyezkedik el, de a tényleges városközpont leginkább a főpályudvartól a Rotebühlplatzon át az egyik új bevásárlóközpontig, a Gerberig terjedő terület. A megálló éppen az akkor megnyíló bevásárlóközpontról kapta 2014-ben az új második elnevezését (Das Gerber).
A Rotebühlplatz után a Stadtbahn a felszínre jön a Berliner Platz (Hohe Straße) megállóhelynél. A Berliner Platzon, az U2 egykori végállomásánál az U4 egyenesen halad tovább, az U14 pedig a főpályaudvar irányába, jobbra kanyarodik el. Az U2 itt balra fordul, és megkezdi az emelkedést Botnang irányába. Innentől a főpályaudvar felől érkező U9-cel azonos vonalon halad.
Stadtbahn csomópont a Berliner Platzon
A Schlossstraße
A Botnang felé vezető Schloss- és Bebelstrasse a nyugati városrész fő közlekedési útvonala. Itt a Stadtbahn több megállót is érint, amíg eljut a Vogelsangig, ami az U9 csúcsidőn kívüli végállomása.
Vogelsang – baloldalt az U9 fordulója és tárolóvágányai
A vágányok itt letérnek az utcáról, mely innentől szerpentin jelleggel halad a völgy felső széléig. A Stadtbahn a következő megálló, a Herderplatz után alagútban jut át a hegyen, és a szomszédos völgyben található Botnangba érkezik. Innen négy megállót érintve jut el a végállomásig.
A botnangi oldalon az alagútból előjövő pálya
A pálya újabb körforgalmon halad át a Beethovenstraße megállónál
A botnangi végállomás
Fejlesztési tervek
A vonal meghosszabbítására jelenleg nem ismertek elképzelések. Az U1 kapacitásfejlesztéséhez kapcsolódóan azonban lehetséges az U2 kapacitásának a növelése is a Neugereut-Bad Cannstatt Wilhelmsplatz viszonylaton. Itt nem a peronok és a szerelvények meghosszabbításával, hanem járatsűrítéssel lenne elérhető a kapacitásnövelés. Az 5 percenként közlekedő U2 minden második járata a Wilhelmsplatzon vagy a Neckarparknál visszafordulna. A Wilhelmsplatz és Botnang között - legalábbis csúcsidőben - az U2 mellett másik járat is közlekedik, így a járatsűrítés nem indokolt, illetve a több vonal által használt belvárosi szakaszon nem is lehetséges.
Források
http://www.stadtwiki-stuttgart.de/index.php/U2
http://de.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Stuttgart
http://de.wikipedia.org/wiki/Stuttgarter_Stra%C3%9Fenbahnen