HTML

Stuttgartba(h)n

Stuttgartból, Stuttgartról, vas-, és más utakról, melyek errefelé vezetnek.

Friss topikok

U5 Leinfelden Bahnhof – Killesberg

2014.11.28. 19:34 :: arnolda

Az U5 a keresztirányú Stadtbahn vonalak közé tartozik, és a leinfeldeni vasútállomást köti össze a Killesberggel, a hivatalos menetideje 29 perc. A Leinfelden Bahnhof végállomás a stuttgarti Stadtbahn-hálózat legdélebbi pontja, míg a Killesberg végállomás a belvároshoz legközelebbi Stadtbahn-végállomás. Az U5 jelenleg az egyetlen folyamatosan közlekedő Stadtbahn-vonal, melyen csak 20 perces a követés. Ez talán annak köszönhető, hogy az U5 szinte a teljes vonalszakaszon a dupla szerelvénnyel közlekedő U6-tal jár együtt, és a végállomásai más közlekedési eszközzel is viszonylag jól megközelíthetők. Az U5 jelenleg az egyetlen vonal, amely keresztezi az A8 autópályát. Az autópályán túli terület közigazgatásilag már nem a tartományi fővároshoz, hanem a szomszédos Leinfelden-Echterdingen városához tartozik. 

 

A vonal története

Az U5 (a többi Möhringenen át közlekedő vonallal együtt) a Filderbahn örököse. A kötött pályás közlekedés stuttgarti kezdeteinek idején ez a társaság végezte Stuttgart déli elővárosaiban, a völgy fölött, magasabban fekvő, Filderebene elnevezésű területen a helyi érdekű vasúti személy- és áruszállítást. Hálózata több ponton is kapcsolódott az állami vasúttársaság vasúthálózatához, jóllehet jelentős részben keskeny nyomtávú vonalakból állt, így a szerelvények nem járhattak át a másik társaság vonalaira.

A keskeny nyomtávú szakaszok a stuttgarti villamoshálózatba integrálódtak, így az Echterdingen vasútállomástól Leinfeldenen és Möhringenen át Stuttgart felé közlekedő vonal 6-os villamosként járt a stuttgarti tömegközlekedési társaság, az SSB égisze alatt.

A Stadtbahn-koncepció megvalósítása során a Filderbahn vonalai az elsők között álltak át a normál nyomtávú, magas peronos üzemre. Köszönhető ez az SSB-központ közelségének, mely gyors technikai segítségnyújtással itt biztosíthatta leghatékonyabban a tesztüzem gördülékenységét. Az U5 és az U6 1990 november 3-án állt szolgálatba a Filderbahn egykori vonalain.

A Statdbahn kialakítása során az SSB úgy döntött, hogy a 6-os villamos vonalán a Leinfelden és Echterdingen vasútállomások közötti megállókat feladja, és a Stadtbahn végállomása Leinfelden Bahnhof lesz. Az egykori vonalon autóút, illetve Echterdingen területén kerékpár- és sétálóút épült. A döntés hátterében az állt, hogy a 90-es évek elején a DB szintén a Filderbahn (normál nyomtávú) vágányait felhasználva bővítette az S-Bahn hálózatot a repülőtér irányába, és Leinfelden és Echterdingen is S-Bahn megállóhelyet kapott. Így lett az U5 vonal déli végállomása Leinfelden központjában, az S-Bahn megállóhely szomszédságában. A killesbergi leágazás kicsit később, 1993-ban került be a Stadtbahn-rendszerbe, akkor még az U7 vonal részeként. Az U7 vonal fejlesztéséhez kapcsolódó hálózati átalakításokhoz kapcsolódóan lett később a Killesberg az U5 vonal végállomása.

 

A vonal bemutatása

A vonal a leinfeldeni vasútállomásnál található végállomástól a vasúti sínekkel párhuzamosan, de nem szorosan mellette indul északi irányba.

6_1_LE_vegallomas2.jpg A Leinfelden Bahnhof végállomáson

6_1_LE_vegallomas3.jpgA pálya a Leinfelden Bahnhof megálló peronjáról

A vasút és az Stadtbahn két sínpárja közti keskeny sáv kihasználatlan terület egészen a néhány száz méterre lévő első kanyarig, ahol a vasút élesen balra, míg az Stadtbahn enyhén jobbra kanyarodva elválik egymástól. Ezen a kiszélesedő területen kapott helyet a környék egyik legnagyobb sörkertje, a Schwabengarten.

6_2_Schwabengarten.JPGA Schwabengarten a bejárat felől (mögötte ér össze a vasút és az Stadtbahn nyomvonala)

A sörkert tavasztól őszig tart nyitva, és számos szabadtéri rendezvénynek ad otthont, a környékbeliek kedvelt kikapcsolódási helye, legyen szó a tradíciókat kedvelő idősebb generációról vagy a szórakozni vágyó fiatalabbról. A sörkert a lakott terület szélén helyezkedik el. A Stadtbahn felé eső oldalon Leinfelden ipari zónája kezdődik. A sörkert után a Stadtbahn eléri az Unteraichen nevű településrészt, ahol egyik oldalon továbbra is ipari, míg a másik oldalon lakott területek övezik a nyomvonalat.

6_3_Unteraichen.JPGAz Unteraichen megálló a leinfeldeni végállomás felől nézve

Az Unteraichen utáni megálló (Leinfelden Franck) már közvetlenül az autópálya mellett található. A Stadtbahn az autópályát egy felüljárón át keresztezi, és ezzel Stuttgart közigazgatási területére ér. A felüljárón a Stadtbahn mellett gyalogos és kerékpáros forgalom van a sínek egyik oldalán.

6_4_Autopalya.JPGAz U5 felüljárója az autópálya fölött

Az autópályán túl a tartományi főváros Möhringen nevű városrésze kezdődik, annak is mezőgazdasági hasznosítású területe, így a Stadtbahn pályájának két oldalán megművelt földterületeket láthatunk. Közvetlenül az autópálya után a vonal egyesül a Fasanenhof felől érkező U6 vonallal.

6_5_Freibad.JPGA Leinfelden felől érkező U5 a Möhringen Freibad előtti elágazásban

Möhringen lakott területeinek elérése előtt két megálló teremt kapcsolatot a strand (Möhringen Freibad), illetve a közeli lakott területek (Rohrer Weg) számára. A két megálló közúton gyakorlatilag nem megközelíthető, de a gyalogosok és kerékpárosok számára jól használható, aszfaltozott mezőgazdasági utakon keresztül elérhető.

A lakott terület tényleges elérése előtt a vonalból üzemi elágazás van az közlekedési társaság központi telepe (SSB-Zentrum) felé.

6_7_SSB-Zentrum.JPGAz üzemi elágazás az SSB-Zentrum felől nézve

Közvetlenül az üzemi elágazás után egyesül a vonal a Vaihingen irányába tartó Stadtbahn-vonalakkal (U3, U8, U12). Ezután, egy nem nem szintbeli közúti keresztezésnél van az első ha nem is földalatti, de legalábbis süllyesztett állomás, a Vaihinger Straße, amely egyben az első átszállási lehetőség is ezekre a vonalakra.

6_8_Vaih_Str.JPGA Vaihinger Straße megálló a város felől nézve

Az első nagyobb csomópontot, Möhringen vasútállomást (Möhringen Bahnhof) ezt követően éri el a vonal. A megálló még a nevében őrzi a Filderbahn egykori súlyponti vasútállomásának nevét, de a név mellett szépen megőrzésre került az állomás felvételi épülete is. Az épület társadalmi hasznosítására időközben módot találtak, jelenleg a katolikus Karitász helyi szervezete foglal benne helyet.

6_9_Moehringen_epulet.JPGA möhringeni vasútállomás szépen megőrzött felvételi épülete előtérben a közbringarendszer dokkolóállomásával

Az egykori vasútállomás vágányai közül nem kevesebb mint hét darab szolgálja a mai napig a Stadtbahnt. Kettő a Möhringenben csúcsidőn kívül végállomásozó U12 visszafordítására szolgál, kettő a belváros felé haladó vonalakat, másik kettő pedig a Plieningen felé elváló U3 vonalat szolgálja. Hetedikként még egy tárolóvágány kapott helyet. A különböző vonalaknak időnként várniuk kell kicsit egymásra a váltókon való áthaladás miatt, de a bonyolult közlekedési helyzetekben is viszonylag gördülékeny forgalmat biztosít a forgalomirányítási rendszer.

6_10_Moehringen_U5.JPGA Möhringen Bahnhof állomáson

Az U5 vonala Riedsee megálló után elhagyja Möhringent, és újra zöld, főleg mezőgazdaságilag hasznosított területet szel át, amíg megérkezik Degerloch városrészbe. A két lakott terület közti szakaszon szépen egymás mellett halad az autós, a kötött pályás, a gyalogos és a kerékpáros forgalom. Ez a rész kocogók, kutyasétálgatók, kisgyerekes anyukák és sétálók kedvelt helye, hiszen a zöld övezet a lakott területekről igen könnyen elérhető.

6_11_Riedsee.JPGLeinfelden felé tartó U5 a Sonnenberg és Riedsee megállók közöt

Degerloch a stuttgarti völgykatlan szélén fekszik, ez az autópálya felé vezető egyik gyorsforgalmi út, és a völgybe vezető több útvonal találkozási pontja is, nem véletlenül került az itt áthaladó Stadtbahn pálya közelébe két intermodális átszállási lehetőség is. Az Albstraße megállóhelynél egy hatalmas P+R parkolóház biztosít lehetőséget a belváros felé a tömegközlekedésre való átszállásra, míg a Degerloch megálló a 70-es buszcsalád végállomása, és innen indul a völgy felé a fogaskerekű is. A Degerloch megálló ezen kívül az U5-ös a vonal első föld alatti állomása is. Degerlochból a völgy felé vezető legfőbb útvonal a Neue Weinsteige, mellyel párhuzamosan, részben föld alatt, erősen lejtős szakaszon halad a Stadtbahn is. Ebben a hosszú megállóközben az U8 kicsatlakozik a vonalból, az U7 pedig becsatlakozik a vonalba. Az U5 a többi hosszirányú vonallal együtt az Olgaeck megállónál éri el a völgy alját, és egyesül az U15 vonallal, majd következik a belvárosi föld alatti szakasz a Charlottenplatz és a főpályaudvar nagy csomópontjainak érintésével, ahol a hosszirányú vonalak végig együtt haladnak. A két nagy csomópont közti megálló a Schlossplatz, a város turisztikai és bevásárló központja.

6_12_Charlottenplatz.JPGAz U15 és az U5 találkozása a Charlottenplatzon

A Stadtbibiliothek megállónál az U12, majd egy megállóval később, az Eckartshaldenwegnél maga az U5 csatlakozik ki a többi vonal közül. Innen ismét erős emelkedőn, föld alatti és föld feletti szakaszok érintésével már a Killesberg végállomás a következő megálló.

6_13_Eckartshaldenweg.JPGElágazás az Eckartshaldenwegnél a Killesberg felé, a háttérben egy tárolóvágánnyal

A Killesberg állomás tágas föld alatti megálló, amely a felszínen építészetileg is szervesen illeszkedik a hegyen található városi park kialakításához. Maga a park a stuttgartiak kedvelt pihenőhelye vendéglátóhelyeivel, kilátójával, kertészeti kialakításával és nem utolsó sorban kerti vasútjával, mely miatt a park egy külön posztot is érdemel.

6_16_Killesberg_3.JPGA Killesbergpark és a kilátó az U5 végállomása felől nézve

A végállomás föld alatti kialakítását tekintve a budapesti szemlélőnek leginkább a négyes metró juthat eszébe, hiszen itt is hasonló építészeti megoldásokat, látszóbetont, nagy összefüggő teret, a természetes fényt beengedő elemeket alkalmaztak. Hasonló architektúrájú Stadtbahn-megálló nem nagyon van Stuttgartban.

2013 szeptemberéig a Killesbergen végállomásozott az U12 is, amíg el nem készült Hallschlag felé a vonal bővítése. Azóta a Statdbahn 20 percenként jár a Killesbergre, de a felszínen a belvárosban közlekedő 40-es buszcsalád több tagja is megáll.

6_14_Killesberg_1.JPGAz U5 killesbergi végállomása

6_15_Killesberg_2.JPGEgy U5-szerelvény várakozik a Killesberg végállomáson

 

Fejlesztési tervek

A vonalhoz kapcsolódó fejlesztési tervek alapvetően a déli végállomást érintik. Leinfelden-Echterdingen önkormányzatának közlekedési koncepciójában a kötött pályás közlekedés fejlesztése ugyanis kiemelt helyen szerepel. A város közigazgatási határain belül végzett vonalfejlesztés és az ahhoz kapcsolódóan megnövekedett üzemeltetés költségeit a város állja. Ebből kifolyólag tehát elsősorban a város igényeinek megfelelően alakulnak a fejlesztési tervek.

A város az U5 mai végállomásához vezető szakaszán az üzleti és ipari övezet bővítését tervezi, így a villamospálya közvetlenül a közelben haladó vasúti pálya mellé lesz áthelyezve, a végállomás peronja pedig a vasútállomás peronjához közelebb kerül. Ennek köszönhetően valamelyest rövidül az átszállási idő is, ugyanakkor a város is csaknem egy hektár hasznos területet nyer.

6_18_bovites_terv.jpgA bővítés terve légifelvételen (sárgával a meglévő nyomvonal, pirossal az új nyomvonal, halvány lilával a vasút)
forrás: SSB, Stadt Leinfelden-Echterdingen

A vasútállomáson meglévő gyalogos aluljáró felett egy korábban tervezett Bosch-iparvágány számára fenntartott hídon haladhat át a villamospálya, az új peron a meglévő P+R parkoló egy részének felhasználásával létesül.

6_17_bovites.JPGA készülő új megálló a leinfeldeni vasútállomás peronja mellett

A város végső soron a 6-os villamos teljes egykori vonalán tervezi az Stadtbahn pálya kialakítását, távlatilag meghosszabbítva azt a nemzetközi vásárig és a repülőtérig, ahol az újra találkozna a szintén meghosszabbítani tervezett U6-os vonallal. Az első megálló (Markomannenstraße) 2-3 éves időtávban bizonyosan megépül, és a Leinfelden nemrégiben kialakított új városközpontjának (Neuer Markt) jobb elérését hivatott biztosítani. Itt a városi könyvtár mellett üzletek és vendéglátóipari egységek, valamint szabadtéri rendezvényhelyszín található. Az Echterdingen majd a reptér felé történő hosszabbítás egyelőre a távlati tervek között szerepel, ennek a fejlesztésnek az anyagi forrása még nem biztosított. A végállomás áthelyezése majd a vonal egy megállóval történő meghosszabbítása azonban mindenképpen a hosszútávú projektcél irányába tett első lépésnek tekinthető.

 

Források:
http://www.filderbahn.de/
http://ssb-ag.de
http://de.wikipedia.org
http://www.stadtwiki-stuttgart.de

 

Szólj hozzá!

Címkék: keresztirányú U5 Stadtbahn Leinfelden Killesberg U-Bahn

A bejegyzés trackback címe:

https://stuttgartbahn.blog.hu/api/trackback/id/tr886835245

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása