Az U1 a hosszirányú Stadtbahn-vonalak közé tartozik, és a fellbachi Luther-templomtól Stuttgart Vaihingen vasútállomásig közlekedik. A járat hivatalos menetideje 41 perc. A teljes nyomvonalhossz 17,3 km, melyen összesen 31 megálló található. A vonal egy 3,6 km-es szakaszon, Stuttgart belvárosában halad föld alatt, 6 megállót érintve itt. Az U1 az U6 és az U7 után a város harmadik legtöbb utast szállító vonala. Jelenleg a szerelvények egy kocsipárral közlekednek rajta.
A vonal története
Az U1-es Stadtbahn-vonal az azonos szakaszon közlekedő 1-es villamosvonalból alakult ki. Az átállás 1986-ban történt. A villamos a Fellbach felőli végen eredetileg egy kis hurkot tett a Luther-templomnál. Ma a pálya végig kétirányú, így a hurok felső szakaszán már nem közlekedik az U1. A Vaihingen felőli végen a villamos a vasútállomásnál két megállóval tovább haladt Rohr vasúti megállóhelyig. Az átálláskor ezen a szakaszon elbontották a villamossíneket, ma már csak busszal vagy az S-Bahnnal lehet itt közlekedni.
A vonal bemutatása
Fellbach a tartományi fővárossal szomszédos, városi rangú település a Rems-Murr járásban. Az Aalen és Nürnberg irányába futó vasútvonal mentén helyezkedik el, de Stuttgart közelsége miatt csak az S-Bahn (S2 és S3) áll meg a vasútállomáson. A Stadtbahn végállomása a város vasúttól távolabbi részén található, így növelve a kötött pályás tömegközlekedéssel való lefedettséget.
A Luther-templom Fellbach déli részén, központi helyen helyezkedik el, és a környéket lefedő buszjáratok fontos csomópontja is egyben.
Végállomás a fellbachi Luther-templomnál
A vonal a templom melletti teret elhagyva füvesített pályán halad, és a városi fürdő előtt elkanyarodva a város szélén található ipari jellegű területre ér.
Füvesített pálya a Luther-templom és a Schwabenlandhalle megállók között
"Kertesített", zárt pálya a városi fürdő előtt
Fellbach szélén, a Höhenstrasse megállóhelynél
A vonal a Fellbachot és Stuttgartot összekötő kétsávos úton középre helyezve halad, ahol a síneket keskeny fűsáv választja el az úttesttől. A tartományi főváros közigazgatási területére eső első megálló a Beskidenstrasse, ahonnan a vonal, továbbra is a kétsávos úton középen haladva, megkezdi az ereszkedést a Neckar-völgyébe.
A Beskidenstrasse megállónál
A Neckar irányába ereszkedő pálya a Nürnberger Strassén
A Nürnberger Strasse megállónál a vonal keresztezi a Fellbachon is áthaladó vasútvonalat. Itt átszállási lehetőség van az S2 és S3 S-Bahn vonalakra.
A következő megálló, az Augsburger Platz után közvetlenül a vonal találkozik az U13-mal, és innen együtt haladnak a Neckar partján fekvő Bad Cannstatt városrész központja felé.
Az Augsburger Platz megálló és az U13 elágazása
A Bad Cannstatt központja felé ereszkedő szakasz
Bad Cannstatt központja a Wilhelmsplatz, ami egyben a Stadtbahn-hálózat egyik jelentős csomópontja is. A Wilhelmsplatzon a hálózatban érintő irányon közlekedő U13 elválik az U1-től, és egyenesen halad tovább, míg az U1 Stuttgart belvárosa irányába kanyarodik el. Ebben a kereszteződésben a Neugereut felől érkező U2 az U1-hez csatlakozik. Közös megállójuk a Wilhelmsplatzon egyben az U19-es vonal végállomása is. Ez a járat csak kiemelt rendezvények idején közlekedik a Neckarpark irányába.
A Bad Cannstatt vasútállomás csak néhány perces séta a Wilhelmsplatztól. Itt az S-Bahn mellett (S1, S2, S3) több regionális vonat is megáll.
A Wilhelmsplatzra érkező U1
Füvesített Stadtbahn-kereszteződés a Wilhelmsplatzon
A Wilhelmsplatzon járva érdemes egy kitérőt tenni a közeli sétálóutcák felé. A Marktstrasse és a környező kis utcácskák ugyanis azok, amelyek leginkább őrzik a Stuttgart régi belvárosát teljesen elpusztító második világháborús bombázások előtti városképet.
A Marktstrasse klasszikus bevásárlóutca, ahol a jellegzetesen délnémet stílusban épült épületek közül számos favázas szerkezetű.
Utcakép a Marktstrassén
Bad Cannstatt főtere, a Marktplatz a régi városházával és a városi templommal
Az egyik mellékutcában található Stuttgart legrégebbi lakóépülete, a "Klösterle" (kis kolostor), mely 1463-ban épült, és eredetileg egy női szerzetesrend végzett benne szociális tevékenységet. Az épületet szépen megőrizték és felújították, ma étterem működik benne.
Stuttgart legrégebbi lakóépülete, a "Klösterle"
A Wilhelmsplatz után a Stadtbahn a Neckar hídjára hajt fel. A Neckarpark rendezvényhelyszíneire a belváros (U11) és Bad Cannstatt (U19) felől érkező vonalak még ezelőtt elkanyarodnak az U1 és az U2 vonalától. A híd egy kis vízerőmű duzzasztógátja is egyben. A Stadtbahnon utazva megfigyelhetjük a zsilipelő hajókat, a gépházat, és az alvízen horgonyzó, csak az erőműig közlekedő személyszállító és sétahajókat.
A híd után a Stadtbahn a régi Stuttgart területére érkezik. A stuttgarti oldalon a kastélypark a városban folyó patak mentén, hosszan, egészen a Neckar partjáig nyúlik el. A Stadtbahn-vonalak a parkkal párhuzamosan közlekednek a belváros felé. A folyóparton, a Mineralbäder megállónál az U14, két megállóval később, Stöckachnál pedig az U4 és az U9 csatlakoznak az U1-hez, az U2-höz és az U11-hez.
A vonalak a városközponthoz érve kezdenek szétválni. A Staatsgalerie megállónál az U9, az U11 és az U14 kanyarodik el a főpályaudvar irányába. Ezután a Charlottenplatz megállónál a vonal nem szintbeli kereszteződésben találkozik a keresztirányú Stadtbahn-vonalakkal. A a következő megállónál, a Rathausnál az U2 és az U4 válik el Stuttgart nyugati városrésze felé. Még egy megállóval később aztán a városközpontot körbejáró U14 visszatér, hogy az U1-gyel együtt haladjon a régi Stuttgart határán, a völgy végében, Heslachnál található végállomásáig, ahol a közlekedési társaság (SSB) egyik Stadtbahn-kocsiszínje található. Ez a völgynek a Neckartól legtávolabbi pontja. Innen az U1 továbbhalad, és emelkedő pályán kapaszkodik ritkábban lakott településrészeken keresztül egészen Vaihingenig.
Az U1 pályája Stuttgart Kaltental nevű városrészében, az azonos nevű megállónál
Stuttgart Vaihingen nevű városrészét az U1 egy viaduktnál éri el. A Viadukt nevű megállóhelynél valójában két völgyhíd is található. Az egyik, kisebb magasságban haladó hídon autók közlekednek, de a pálya fölé épített szerkezeten gyalogosok és kerékpárosok külön pályán is haladhatnak. A magasabban lévő hídon a Stuttgartból déli irányba közlekedő vasútvonal halad, ami ezen a ponton négyvágányos. A szélső vágányokon a regionális vonatok és intercityk, a belső vágányokon az S-Bahn közlekedik. A viaduktnál nincs átszállási lehetőség az U1 és az S-Bahn között.
A vaihingeni viadukt a Stadtbahn-megállóval
A viadukt után a pálya még tovább emelkedik egészen a Schillerplatz megállóig, ami Vaihingen városrész központjában található.
Vaihingen Schillerplatz
A vonal következő megállója már a vaihingeni vasútállomás, a végállomás. Ez további három Stadtbahn-vonal végállomása is egyben. Innen indul az U3, és csúcsidőben az U8 és az U12 is. A vasútállomáson megáll az S-Bahn (S1, S2, S3), de a regionális vonatok néhány éve már nem. További átszállási lehetőség a városi buszok mellett távolsági buszjáratokra van.
Fellbach felé induló U1 a vaihingeni végállomáson. Háttérben a Plieningen felé visszaforduló U3
Aki a vonalon a másik irányban is végigutazna, az megtekintheti az alábbi videót.
Fejlesztési tervek
A magas utasszámra való tekintettel az U1 vonalon egy-két éves távlatban a kapacitás növelését tervezik. A megállók átépítésével lehetővé teszik, hogy a szerelvények a jelenlegi egy kocsipár helyett két kocsipárral közlekedjenek.
Az így 40 m-ről 80 m-re növekvő szerelvényhossz a föld alatti állomásokban nem okoz problémát, mert azokat már eredetileg is három kocsipárral közlekedő, azaz 120 m hosszú szerelvényekhez tervezték és építették meg. A rendezvények idején két kocsipárral közlekedő U11-es vonallal közös felszíni szakaszon, vagyis a Stöckach és a Mercedesstrasse megállók között a megállók hosszúsága szintén megfelelő, így itt sincs szükség átépítésre.
Az utasszám Heslach és Vaihingen közötti szakaszon nem indokolja a két kocsipárt, így a jövőben az U1 nem megy majd fel Vaihingenig, hanem Heslachban, a kocsiszín mellett végállomásozik. A kieső megállókat a jelenleg Heslachig közlekedő U14 veszi majd át.
Források
http://de.wikipedia.org/wiki/Stuttgarter_Stra%C3%9Fenbahnen
http://de.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Stuttgart
http://www.stadtwiki-stuttgart.de/
http://www.metro-stuttgart.de/
http://ssb-linien.de