HTML

Stuttgartba(h)n

Stuttgartból, Stuttgartról, vas-, és más utakról, melyek errefelé vezetnek.

Friss topikok

U1 Fellbach–Vaihingen

2015.01.27. 22:22 :: arnolda

Az U1 a hosszirányú Stadtbahn-vonalak közé tartozik, és a fellbachi Luther-templomtól Stuttgart Vaihingen vasútállomásig közlekedik. A járat hivatalos menetideje 41 perc. A teljes nyomvonalhossz 17,3 km, melyen összesen 31 megálló található. A vonal egy 3,6 km-es szakaszon, Stuttgart belvárosában halad föld alatt, 6 megállót érintve itt. Az U1 az U6 és az U7 után a város harmadik legtöbb utast szállító vonala. Jelenleg a szerelvények egy kocsipárral közlekednek rajta.

 

A vonal története

Az U1-es Stadtbahn-vonal az azonos szakaszon közlekedő 1-es villamosvonalból alakult ki. Az átállás 1986-ban történt. A villamos a Fellbach felőli végen eredetileg egy kis hurkot tett a Luther-templomnál. Ma a pálya végig kétirányú, így a hurok felső szakaszán már nem közlekedik az U1. A Vaihingen felőli végen a villamos a vasútállomásnál két megállóval tovább haladt Rohr vasúti megállóhelyig. Az átálláskor ezen a szakaszon elbontották a villamossíneket, ma már csak busszal vagy az S-Bahnnal lehet itt közlekedni.

 

A vonal bemutatása

Fellbach a tartományi fővárossal szomszédos, városi rangú település a Rems-Murr járásban. Az Aalen és Nürnberg irányába futó vasútvonal mentén helyezkedik el, de Stuttgart közelsége miatt csak az S-Bahn (S2 és S3) áll meg a vasútállomáson. A Stadtbahn végállomása a város vasúttól távolabbi részén található, így növelve a kötött pályás tömegközlekedéssel való lefedettséget.

A Luther-templom Fellbach déli részén, központi helyen helyezkedik el, és a környéket lefedő buszjáratok fontos csomópontja is egyben.

7_1_lutherkirche.jpgVégállomás a fellbachi Luther-templomnál

A vonal a templom melletti teret elhagyva füvesített pályán halad, és a városi fürdő előtt elkanyarodva a város szélén található ipari jellegű területre ér.

7_2_fellbach2.jpgFüvesített pálya a Luther-templom és a Schwabenlandhalle megállók között

7_3_fellbach_bad.jpg"Kertesített", zárt pálya a városi fürdő előtt

7_4_hohenstrasse.jpgFellbach szélén, a Höhenstrasse megállóhelynél

A vonal a Fellbachot és Stuttgartot összekötő kétsávos úton középre helyezve halad, ahol a síneket keskeny fűsáv választja el az úttesttől. A tartományi főváros közigazgatási területére eső első megálló a Beskidenstrasse, ahonnan a vonal, továbbra is a kétsávos úton középen haladva, megkezdi az ereszkedést a Neckar-völgyébe.

7_6_beskidenstrasse.jpgA Beskidenstrasse megállónál

7_7_antwerpener_strasse.jpgA Neckar irányába ereszkedő pálya a Nürnberger Strassén

A Nürnberger Strasse megállónál a vonal keresztezi a Fellbachon is áthaladó vasútvonalat. Itt átszállási lehetőség van az S2 és S3 S-Bahn vonalakra.

A következő megálló, az Augsburger Platz után közvetlenül a vonal találkozik az U13-mal, és innen együtt haladnak a Neckar partján fekvő Bad Cannstatt városrész központja felé.

7_8_augsburger_strasse.jpgAz Augsburger Platz megálló és az U13 elágazása

7_9_badcannstatt1.jpgA Bad Cannstatt központja felé ereszkedő szakasz

Bad Cannstatt központja a Wilhelmsplatz, ami egyben a Stadtbahn-hálózat egyik jelentős csomópontja is. A Wilhelmsplatzon a hálózatban érintő irányon közlekedő U13 elválik az U1-től, és egyenesen halad tovább, míg az U1 Stuttgart belvárosa irányába kanyarodik el. Ebben a kereszteződésben a Neugereut felől érkező U2 az U1-hez csatlakozik. Közös megállójuk a Wilhelmsplatzon egyben az U19-es vonal végállomása is. Ez a járat csak kiemelt rendezvények idején közlekedik a Neckarpark irányába.

A Bad Cannstatt vasútállomás csak néhány perces séta a Wilhelmsplatztól. Itt az S-Bahn mellett (S1, S2, S3) több regionális vonat is megáll.

7_10_wilhelmsplatz.jpgA Wilhelmsplatzra érkező U1

7_11_wilhelmsplatz2.jpgFüvesített Stadtbahn-kereszteződés a Wilhelmsplatzon

A Wilhelmsplatzon járva érdemes egy kitérőt tenni a közeli sétálóutcák felé. A Marktstrasse és a környező kis utcácskák ugyanis azok, amelyek leginkább őrzik a Stuttgart régi belvárosát teljesen elpusztító második világháborús bombázások előtti városképet.

A Marktstrasse klasszikus bevásárlóutca, ahol a jellegzetesen délnémet stílusban épült épületek közül számos favázas szerkezetű.

7_12_badcannstatt2.jpgUtcakép a Marktstrassén

7_13_badcannstatt3.jpgBad Cannstatt főtere, a Marktplatz a régi városházával és a városi templommal

Az egyik mellékutcában található Stuttgart legrégebbi lakóépülete, a "Klösterle" (kis kolostor), mely 1463-ban épült, és eredetileg egy női szerzetesrend végzett benne szociális tevékenységet. Az épületet szépen megőrizték és felújították, ma étterem működik benne.

7_14_badcannstatt4.jpgStuttgart legrégebbi lakóépülete, a "Klösterle"

A Wilhelmsplatz után a Stadtbahn a Neckar hídjára hajt fel. A Neckarpark rendezvényhelyszíneire a belváros (U11) és Bad Cannstatt (U19) felől érkező vonalak még ezelőtt elkanyarodnak az U1 és az U2 vonalától. A híd egy kis vízerőmű duzzasztógátja is egyben. A Stadtbahnon utazva megfigyelhetjük a zsilipelő hajókat, a gépházat, és az alvízen horgonyzó, csak az erőműig közlekedő személyszállító és sétahajókat.

A híd után a Stadtbahn a régi Stuttgart területére érkezik. A stuttgarti oldalon a kastélypark a városban folyó patak mentén, hosszan, egészen a Neckar partjáig nyúlik el. A Stadtbahn-vonalak a parkkal párhuzamosan közlekednek a belváros felé. A folyóparton, a Mineralbäder megállónál az U14, két megállóval később, Stöckachnál pedig az U4 és az U9 csatlakoznak az U1-hez, az U2-höz és az U11-hez.

A vonalak a városközponthoz érve kezdenek szétválni. A Staatsgalerie megállónál az U9, az U11 és az U14 kanyarodik el a főpályaudvar irányába. Ezután a Charlottenplatz megállónál a vonal nem szintbeli kereszteződésben találkozik a keresztirányú Stadtbahn-vonalakkal. A a következő megállónál, a Rathausnál az U2 és az U4 válik el Stuttgart nyugati városrésze felé. Még egy megállóval később aztán a városközpontot körbejáró U14 visszatér, hogy az U1-gyel együtt haladjon a régi Stuttgart határán, a völgy végében, Heslachnál található végállomásáig, ahol a közlekedési társaság (SSB) egyik Stadtbahn-kocsiszínje található. Ez a völgynek a Neckartól legtávolabbi pontja. Innen az U1 továbbhalad, és emelkedő pályán kapaszkodik ritkábban lakott településrészeken keresztül egészen Vaihingenig.

7_15_kaltental.jpgAz U1 pályája Stuttgart Kaltental nevű városrészében, az azonos nevű megállónál

Stuttgart Vaihingen nevű városrészét az U1 egy viaduktnál éri el. A Viadukt nevű megállóhelynél valójában két völgyhíd is található. Az egyik, kisebb magasságban haladó hídon autók közlekednek, de a pálya fölé épített szerkezeten gyalogosok és kerékpárosok külön pályán is haladhatnak. A magasabban lévő hídon a Stuttgartból déli irányba közlekedő vasútvonal halad, ami ezen a ponton négyvágányos. A szélső vágányokon a regionális vonatok és intercityk, a belső vágányokon az S-Bahn közlekedik. A viaduktnál nincs átszállási lehetőség az U1 és az S-Bahn között.

7_16_viadukt.jpgA vaihingeni viadukt a Stadtbahn-megállóval

A viadukt után a pálya még tovább emelkedik egészen a Schillerplatz megállóig, ami Vaihingen városrész központjában található.

7_17_schillerplatz.jpgVaihingen Schillerplatz

A vonal következő megállója már a vaihingeni vasútállomás, a végállomás. Ez további három Stadtbahn-vonal végállomása is egyben. Innen indul az U3, és csúcsidőben az U8 és az U12 is. A vasútállomáson megáll az S-Bahn (S1, S2, S3), de a regionális vonatok néhány éve már nem. További átszállási lehetőség a városi buszok mellett távolsági buszjáratokra van.

7_18_vaihingen.jpgFellbach felé induló U1 a vaihingeni végállomáson. Háttérben a Plieningen felé visszaforduló U3

Aki a vonalon a másik irányban is végigutazna, az megtekintheti az alábbi videót.

 

Fejlesztési tervek

A magas utasszámra való tekintettel az U1 vonalon egy-két éves távlatban a kapacitás növelését tervezik. A megállók átépítésével lehetővé teszik, hogy a szerelvények a jelenlegi egy kocsipár helyett két kocsipárral közlekedjenek.

Az így 40 m-ről 80 m-re növekvő szerelvényhossz a föld alatti állomásokban nem okoz problémát, mert azokat már eredetileg is három kocsipárral közlekedő, azaz 120 m hosszú szerelvényekhez tervezték és építették meg. A rendezvények idején két kocsipárral közlekedő U11-es vonallal közös felszíni szakaszon, vagyis a Stöckach és a Mercedesstrasse megállók között a megállók hosszúsága szintén megfelelő, így itt sincs szükség átépítésre.

Az utasszám Heslach és Vaihingen közötti szakaszon nem indokolja a két kocsipárt, így a jövőben az U1 nem megy majd fel Vaihingenig, hanem Heslachban, a kocsiszín mellett végállomásozik. A kieső megállókat a jelenleg Heslachig közlekedő U14 veszi majd át.

 

Források
http://de.wikipedia.org/wiki/Stuttgarter_Stra%C3%9Fenbahnen

http://de.wikipedia.org/wiki/Stadtbahn_Stuttgart
http://www.stadtwiki-stuttgart.de/
http://www.metro-stuttgart.de/
http://ssb-linien.de

Szólj hozzá!

Címkék: U1 Stadtbahn U-Bahn Vaihingen Fellbach hosszirányú Bad Cannstatt

A bejegyzés trackback címe:

https://stuttgartbahn.blog.hu/api/trackback/id/tr747108349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása