HTML

Stuttgartba(h)n

Stuttgartból, Stuttgartról, vas-, és más utakról, melyek errefelé vezetnek.

Friss topikok

Stuttgarti FUTÁR

2014.09.11. 23:03 :: arnolda

Mozgalmas hete van a BKK-nak, hiszen ma egy újabb vicces betűszóval jelölt projekt érkezett mérföldkőhöz. Hétfőn a nagyközönség végre birtokba vehette a BUBI-t, mától pedig a FUTÁR által szolgáltatott információk egy része az interneten is hozzáférhető, mégpedig a futar.bkk.hu oldalon. Na de nézzük ennek apropóján, hogy mi a helyzet az utastájékoztatással Stuttgartban.

Először is nem kellett a "Forgalomirányító- és Utastájékoztató Rendszer" elnevezéshez külön szellemes rövidítést kitalálni, mert az - a német nyelvtől talán némileg szokatlan módon - röviden csak Fahrgastinfónak hangzik. Az utastájékoztatás sokban hasonlít a budapesti FUTÁR-hoz, azonban - legkésőbb a mai naptól kezdődően - annyiban mindenképpen elmarad tőle, hogy a járművek menetadatai az interneten nem hozzáférhetők. De akkor mégis mit látunk?

Tájékoztató táblák a Stadtbahn legtöbb megállójában, és a forgalmasabb buszmegállókban is ki vannak helyezve. A táblák mindkét irányban külön vannak kihelyezve a középperonos megállókban is. A nagyobb átszállási csomópontokban a különböző helyen megálló járatok következő indulási időpontjai összefoglaló, közös táblán is láthatók. A megállókban és a csomópontokban kihelyezett táblák felépítésében lényeges különbség nem nincs.

4_felszin.JPG

Utastájékoztatás az Eckartshaldenweg középperonos megállójában

A táblákról a következőnek érkező járatokra vonatkozó alábbi információkat tudhatjuk meg:

  • járatszám,
  • végállomás,
  • járműszimbólum:
    • busz: szóló vagy csuklós,
    • Stadtbahn: egy vagy két kocsi (egy kocsi esetén megállás helye a peronon: elől, hátul vagy középen),
  • az érkezésig várható idő (perc).

Az azonos vonalon közlekedő szerelvények közül mindig csak a következőnek érkező látható, így a ritkábban közlekedő járatok is mindig láthatók a kijelzőn, nem szorítják ki őket a sűrűbben közlekedők. (Ez éppenséggel a FUTÁR-nál is megfontolható lenne.)

A kijelző egy szerelvény beérkezésekor, vagy előtte rövid idővel átvált, és csak az adott vonalra jellemző adatokat mutat. Ilyenkor a járatszám és a végállomás nagyobb méretű betűvel látható, és többletinformációként a hátralévő fontosabb megállóhelyek is feltüntetésre kerülnek. A megoldás hátránya, hogy ilyenkor az utasok egy ideig nem látják a többi járat várható érkezésének idejét. A csomópontokban elhelyezett összefoglaló táblákon és a buszmegállókban ezt a megoldást nem alkalmazzák, ott a hátralévő idő eltűnik, és a járműszimbólum villog a megállóba beérkező jármű esetén. (Ezekben az esetekben egyszerre több jármű beérkezése is elképzelhető.)

4_kovetkezo.JPG

Az U5 beérkezését jelző tábla Degerloch megállóban

A föld feletti állomásokon - ismeretlen oknál fogva - legtöbbször sárga színűek a betűk, míg a föld alatt sokszor zöld betűszínnel is találkozhatunk. A földalatti állomások táblái mintegy extraként sokszor galambok elleni védelemmel is fel vannak szerelve.

4_alagut.JPG

Utastájékoztató tábla a Charlottenplatzon galambok elleni védelemmel

A táblákat - a FUTÁR-hoz szintén hasonló módon - használják egyéb információ, így üzemzavarok, várható menetrendi változások vagy különleges közlekedési rend közléséhez is.

Az utastájékoztató rendszer által szolgáltatott információval ezen kívül még azokban a Stadtbahn-kocsikban találkozhatunk, melyek képernyővel vannak felszerelve. Ezek jórészt utólag kerültek beszerelésre, de nem a teljes járműflottára kiterjedően. A képernyőkből négy darab jutott a kocsi közepébe, kettő előre, kettő hátra néz. Ezek közül az egyik egy kisfilmet mutat. A kisfilm vagy önreklám, vagy a város nevezetességeinek reklámja, vagy baleset-megelőző és biztonsági tájékoztató. A fizetett hirdetés tehát nem jellemző. A másik képernyő a járat főbb adatait, a következő megállókat, az azokhoz várható érkezési időket és átszállási kapcsolatokat mutatja. A következő megálló előtt röviddel az átszállási kapcsolatokhoz a következő járat várható érkezési ideje is megjelenik (csak Stadtbahn esetén).

4_kepernyo.JPG

Utastájékoztató képernyő az U5-ön

Az ilyen utastájékoztatás egyik előnye szerintem, hogy az ember hajlamos elfelejteni, hogy a menetrendet összevesse a pontos idővel. Sok bosszankodástól kímél meg bennünket a közlekedési társaság ezáltal, hiszen pontosan látjuk, hány perc van még hátra, nem kell nézegetni a menetrendet és az attól való esetleges eltérést.

Ami kicsit hiányzik a stuttgarti rendszerből az adatok online elérésén kívül, az a más közlekedési társaságokkal való kapcsolat. Itt sokkal szorosabb a különböző társaságok járatainak összefonódása az elővárosi közlekedésben, így néha jó lenne látni a Stadtbahn-tól, mikor jön a következő S-Bahn. De egy hasonló funkciónak éppenséggel a budapesti utasok is hasznát vennék. Mindent összevetve azonban szerintem jelenleg egyik város tömegközlekedőinek sincs oka sok panaszra az utastájékoztató rendszert illetően.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://stuttgartbahn.blog.hu/api/trackback/id/tr976690087

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása