HTML

Stuttgartba(h)n

Stuttgartból, Stuttgartról, vas-, és más utakról, melyek errefelé vezetnek.

Friss topikok

R61 Strohgäubahn – Korntal-Hemmingen(-Weissach)

2015.08.17. 22:09 :: arnolda

A Strohgäubahn a Stuttgart környéki helyi érdekű vasúthálózat egyik mellékvonala, mely a tartományi fővárostól északnyugatra fekvő Korntal és Weissach között teremt kapcsolatot. A vonal hossza 22,2 km, melyen összesen 8 megállóhely található. A teljes menetidő 45 perc, Korntal és Hemmingen között 20 perc.

A vonal a stuttgarti közlekedési szövetség (VVS) jelölési rendszerében R61-ként szerepel. Üzemeltetője a Württembergische Eisenbahngesellschaft (WEG, Württembergi Vasúttársaság). A vonalat Korntal és Heimerdingen között egy helyi önkormányzatokból álló célzott társulás, a Heimerdingen és Weissach közötti szakaszt pedig Weissach település önkormányzata tulajdonolja.

 

A vonal története

A vonal tervezése 1898-ban, magánvállalkozásként kezdődött meg. A cél a Stuttgartot Würzburggal összekötő vasúti fővonal (Frankenbahn) mentén fekvő, ma Stuttgarthoz tartozó Zuffenhausen keskenynyomtávú vasúttal való összekötése volt a kb. 50 km-re fekvő Pforzheim városával az ún. Strohgäu-vidék falvain keresztül, személy- és teherszállítás érdekében.

A Weissach és Pforzheim közötti települések nem vállalták a vállalkozáshoz elvárt önrészt, ezért 1905-ben az építési munkálatok csak Weissachig kezdődtek meg, az eredeti tervekkel ellentétben normál nyomtávon. Korntal és Zuffenhausen között a Württembergische Schwarzwaldbahn révén a vasúti infrastruktúra már rendelkezésre állt. Az 1906-ban átadott Strohgäubahn a Württembergische Nebenbahnen (WN, Württembergi Mellékvasútak) vállalat tulajdonába került, és ott is maradt annak a WEG-be való 1984-es beolvadásáig.

A Korntal-Heimerdingen szakasz tulajdonosi jogai 2009-ben kerültek a környékbeli önkormányzatokból álló Strohgäubahn Célzott Társuláshoz, míg a Heimerdingen-Weissach közötti szakaszt Weissach önkormányzata vásárolta meg. A vasúti berendezések üzemeltetésére és a személyközlekedés működtetésére továbbra is a WEG kapott megbízást. A társulás 2014-ben fejezte be az állomások és megállóhelyek teljes felújítását.

 

Közlekedés

A személyforgalom a kezdetektől jelentős volt a vonalon, melyet elsősorban a Strohgäu falvaiból Stuttgartba ingázók használtak ki. A buszközlekedés fejlődésével a személyszállítás azonban hanyatlásnak indult, mert annak rugalmasságával az adott utasszám mellett a vasút nem tudott lépést tartani. A mélyponton, a 70-es évek végén csupán napi négy vonatpár közlekedett. A 80-as évek elején elhatározták a vonal modernizálását, és ezzel fordulat következett be. Elsőként a vonal bekerült a VVS integrált tarifarendszerébe. Másodsorban először Münchingenben majd később Schwieberdingenben kitérő vágány kiépítésére került sor, ami nagyobb rugalmasságot tett lehetővé a menetrendben. Végül pedig a gördülőállomány cseréjét is elvégezték, és megérkeztek az első NE-81 típusú motorkocsik, majd nem sokkal később a Németország szerte regionális vasutakon manapság igencsak elterjedt Regio Shuttle (RS1) motorkocsik is.

A WEG által üzemeltetett vonalakon belül időnként áthelyezték a kocsikat, így a Strohgäubahnon is éppen NE-81 kocsik futottak, amikor a 2012 decemberi menetrendváltáshoz időzítve megérkezett az önkormányzati társulás által beszerzett nyolc új RS1 motorkocsi. Azóta ezek a Strohgäubahn sárga-zöld színeire festett kocsik látják el a vonalon a személyszállítási feladatokat.

12_6_belso.JPGAz RS1 belső kialakítása is a Strohgäubahn színeit idézi

 

Szintén a 2012 decemberi menetrendváltáshoz köthető, hogy a korábban csúcsidőben a Stuttgarthoz tartozó Feuerbachig közlekedő járatok is Korntalban végállomásoznak. A feuerbachi állomás, ahol a Strohgäubahn által korábban használt 1. sz. vágány azóta is kihasználatlan, az S6 vonalán volt megközelíthető, ahol az S6-tal közös megállókon kívül az S4 és S5 (Zuffenhausen és Feuerbach), valamint az U6 és U13 (Feuerbach) vonalakra is közvetlen átszállási kapcsolat volt. A Strohgäubahn utasai ma Korntaltól az S6-tal utazhatnak tovább a város felé. Az egyeztetett menetrend minimális átszállási időket tesz lehetővé.

A szerelvények csúcsidőben félórás, azon kívül órás ütemben követik egymást Korntal és Hemmingen között, változó szerelvényhosszban. A peronok legfeljebb négy motorkocsiból álló szerelvények fogadására alkalmasak. Hétvégén csak egyetlen motorkocsi van szolgálatban a teljes vonalon. Weissach és Hemmingen között személyvonat csak reggel, illetve az ellenkező irányba esténként közlekedik, azaz a hétköznaponként kettő, hétvégén egy késő esti vonat reggel jön vissza Weissachból.

A teherszállítás kezdetben még jelentős volt, először leginkább faanyagot, később cukorrépát szállítottak jelentősebb mennyiségben. Egy-egy a vonal mellett települt ipartelep is használta a vasút által nyújtott logisztikai lehetőséget, mindez azonban mára szinte teljesen megszűnt. Iparvágányokkal, rakodóhelyekkel több helyen is találkozhatunk a vonalon, ezek azonban lényegében használaton kívüliek. A teherkocsik továbbítására a vasút saját dízelmozdonnyal rendelkezett, de időnként NE81 motorkocsikat is használtak erre a célra. Egy V100-as tehervonati dízelmozdony a mai napig tartalékként az állomány részét képezi.

A nyári időszak kijelölt hétvégéin gőzvontatású nosztalgiaszerelvény közlekedik a vonalon, amely a "Feuriger Elias" nevet viseli. Ezt egy egyesület üzemelteti, ami Stuttgart környékén több helyen közlekedtet hétvégi nosztalgiajáratokat.

 

A vonal bemutatása

A Strohgäubahn kiindulópontja Korntal vasútállomása, ami az S6 és S60 jelű elővárosi vasútvonalak egyik megállóhelye, s így átszállási kapcsolatot biztosít Stuttgart, valamint Leonbergen át Weil der Stadt illetve Böblingen irányába.

12_13_korntal_va.JPGKorntal vasútállomás az S6/S60-at kiszolgáló vágányokkal

 

A vonatok a Strohgäubahnnak fenntartott szélső vágányról indulnak, és néhány száz méteren át párhuzamosan haladnak a DB vágányaival, majd a lakott terület határán elkanyarodnak a Strohgäu irányába. A szétváló vágányok közötti területen ipari park terül el, ahol a Strohgäubahn új kocsiszínje is található. A pálya kezdettől fogva egyvágányú.

12_14_korntal.JPGA korntali állomásra érkező kocsi. Háttérben a sárga épület az új kocsiszín.

 

A pálya már ezen az első szakaszon erősen emelkedni kezd, így éri el a település túlsó oldalán elhelyezkedő Korntal Gymnasium megállóhelyet. Itt már megfigyelhető az Y-alakú acél keresztalj alkalmazása, ami Hemmingenig az összes megállóra jellemző.

12_12_korntal_gymnasium.JPGKorntal Gymnasium megállóhely Y-alakú keresztaljakkal

 

Ezt az első emelkedő szakaszt követően a vonal áthalad az A81-es autópálya alatt, és nyílt terepen keresztülhaladva hamarosan eléri a Korntallal közigazgatásilag egy egységet alkotó Münchingent. Itt az első megállóhely Münchingen Rührberg.

12_11_ruhrberg.JPGMünchingen Rührberg megállóhely

 

Korntal Gymnasium és Münchingen Rührberg a vonal egyedüli hagyományos állomásépület nélküli megállói. Ezek a megállók eredetileg nem képzeték a vonal részét. A vasúthoz közeli lakott területek fejlődése nyitotta meg ezt a lehetőséget, mivel ezek a részek a buszok fő közlekedési útvonalán kívül esnek, így a két közlekedési eszköz jól kiegészítheti egymást.

Az állomásépületek a vonal többi állomásán sem rendelkeznek vasúti funkcióval a segédberendezések automatizálásának köszönhetően. Ezek egy dobozban kaptak helyet a vágányok mentén, a peronokon pedig a rührbergihez hasonló módon beállók létesültek, ahol automatákból menetjegyet is lehet váltani. Az állomásépületekről a vasúttársaság aztán többnyire le is mondott, de a települések igyekeznek az állagukat megóvni, sőt lehetőség szerint funkciót adni nekik. A legelterjedtebb hasznosítási forma vendéglátóipari egység működtetése.

12_10_munchingen.JPGMünchingen vasútállomás

 

A következő két megállóhelyen, Münchingenben és Schwieberdingenben az alternatív célra hasznosított állomásépületen kívül kitérővágány is található, ahol a sűrűbb menetrendi időszakokban a szerelvények elkerülhetik egymást. Erre azonban csak csúcsidőben van szükség, egyébként az egyórás ütemű menetrend egy szerelvénnyel is kiszolgálható.

12_9_schwieberdingen.JPGSchwieberdingen vasútállomás

 

A schwieberdingeni állomáson megfigyelhető, hogy a vonatok a megszokottól eltérően a baloldali közlekedési rend szerint állnak meg. További érdekesség az állomásépület melletti elektromoskerékpár-állomás, ami a környezetbarát közlekedés iránti elkötelezettséget mutatja - az ugyan modern kocsikkal közlekedő, de mégiscsak dízelüzemű vasút szomszédságában.

Schwieberdingen után a nyomvonal a Glems völgyén halad keresztül, ahol már lényegesen dimbes-dombosabb, erdőfoltokkal egyre gyakrabban tarkított területre érkezik a mezőgazdasági művelés alatt álló földek után.

12_8_puszta.JPGA Glems völgyébe érkezve Schwieberdingen és Hemmingen között

 

A vonal ezután Hemmingenbe érkezik, ami a vonal rendes végállomása.

12_7_hemmingen.JPGVégállomásozó vonat a hemmingeni vasútállomáson

 

A jóval kevésbé használt Hemmingen és Weissach közötti szakaszon a vonal csaknem vadregényes körülmények között halad. Több szűk erdőnyiladék, és lapos völgyeket nagy ívben kerülő szakasz van ezen a részen. Igazi erdei vasútra emlékeztet ez leginkább. Ugyanakkor az infrastruktúra láthatóan elhanyagoltabb, kisebb a megengedett sebesség és a tengelyterhelés is, és a kereszteződések közül sem mindegyik fénysorompóval védett.

12_5_erdo.JPGErdei szakasz Hemmingen és Heimerdingen között

 

12_3_schleife.JPGVölgykerülő ív Heimerdingen és Weissach között

 

A heimerdingeni állomás kevésbé tűnik fel a többi állomáshoz képest talán a használaton kívüli második vágánytól eltekintve.

12_4_hemmerdingen.JPGHeimerdingen vasútállomás

 

Weissachba érve már több a használaton kívüli vágány, hiszen itt található a ma már a napi üzemben nem használt kocsiszín. A mellékvágányon a korábbi NE-81 széria egyik kocsija is látható még.

12_2_weissach_va.JPGA weissachi állomás az előző széria kocsijával

A pálya itt végül az állomásépület előtt található peron melletti vágánnyal végződik. Mint ahogy az eredeti állomások mindegyike, a weissachi is központi helyen helyezkedik el a településen belül, így viszonylag jól megközelíthető az utazóközönség számára. Weissachban éppen a legjelentősebb munkáltató a kivétel. A Porsche fejlesztési és tesztközpontja ugyanis a település határában található ugyanis.

12_1_weissach.JPGKilátás Weissachra. Jobbra a völgyben a vasútállomás, balra a távolban a Porsche fejlesztőközpontja

 

A vonal jövője

 

A fejlesztési lehetőségek a Heimerdingen-Weissach szakasz aktívabb, illetve a Korntal-Feuerbach szakasz újbóli használatában rejlenek. Az utasszámok ezeket egyelőre nem indokolják, így mindez egyelőre csak lehetőség marad.

A vonal villamosítása szintén nincsen napirenden, jóllehet a vonal egyetlen, az autópálya alatt áthaladó alagútjának rekonstrukcióját ennek figyelembevételével végezték el. Volt egy terv a vonal tramtrain-jellegű integrálására a stuttgarti Stadtbahn-hálózatba, azonban ez különböző műszaki okok miatt nem bizonyult megvalósíthatónak.

Az önkormányzati társulás szerepe révén mindazonáltal a vonal jövője hosszú távon biztosított. A felújított infrastruktúra és a modern motorkocsik ezt csak alátámasztják.

 

Források:
https://de.wikipedia.org/wiki/Strohg%C3%A4ubahn
http://www.weg-bahn.de/strecken-fahrplaene/linie/3-strohgaubahn-weissach-hemmingen-korntal
http://www.stuttgart-tourist.de/a-strohgaeubahn
http://www.landkreis-ludwigsburg.de/deutsch/buerger-info/verkehr/oeffentlicher-personennahverkehr/zweckverband-strohgaeubahn
http://www.ges-ev.de/bahnstrecken/strohgaeubahn.htm


Szólj hozzá!

Címkék: mellékvonal S6 WEG RegioShuttle

A bejegyzés trackback címe:

https://stuttgartbahn.blog.hu/api/trackback/id/tr967664474

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása