HTML

Stuttgartba(h)n

Stuttgartból, Stuttgartról, vas-, és más utakról, melyek errefelé vezetnek.

Friss topikok

Stuttgart és a nagysebességű vasutak

2014.08.14. 23:04 :: arnolda

Stuttgart főpályaudvarán négy nagy európai vasúttársaság szerelvényei vendégeskednek rendszeresen. A német vasutak (Deutsche Bahn, DB) számára Stuttgart természetesen regionális csomópont, de számos távolsági vonat megállóhelye is. Emellett a francia SNCF, a svájci SBB és az osztrák ÖBB távolsági vonataival találkozhatunk az állomáson.

A nagysebességű közlekedésre alkalmas vonatok ezen vasúttársaságok zászlóshajói, és mivel Stuttgart az európai gyorsvasúti hálózat része, nem véletlen, hogy a négy vasúttársaság szuperexpresszei is gyakran megfordulnak az állomáson.

DB

A DB InterCity Express (ICE) márkanévre keresztelt, nagysebességű közlekedésre alkalmas vonatai Stuttgartból legalább órás gyakorisággal biztosítanak összeköttetést a Németország középső és északi része irányába. A vonatok egy 250-280 km/h-s legnagyobb sebességre kiépített szakaszon jutnak el Mannheimig. Mannheimből a közvetlen járatok Frankfurt felé közlekednek tovább. A Mannheimtől délre, Karlsruhén át a Rajna-völgyben futó és a nyugat irányba, Saarbrückenig (és onnan tovább Párizsig) vezető vonalakra Stuttgartból csak átszállással juthatunk el. A Frankfurt Flughafen vagy Frankfurt Hauptbahnhof állomáson keresztül közlekedő közvetlen vonatokkal Berlin, Hamburg vagy a Ruhr-vidék érhető el.

2_ICE.jpg

 Az 596-os számú, Berlin Ostbahnhof felé ICE 1 szerelvénnyel közlekedő vonat a stuttgarti főpályaudvaron

Az ICE-k egy része Stuttgartban fordul, de túlnyomórészt Ulmon és Augsburgon át Münchenig közlekednek tovább. Míg a Stuttgart és Mannheim közötti szakaszon a távolsági vonatok elkülönített, nagysebességű közlekedésre alkalmas vágányokon haladnak, addig Stuttgart és München között a hagyományos pályán osztoznak a regionális vonatokkal. Ez a pálya München és Augsburg között ugyan 200 km/h sebességet is lehetővé tesz, a sváb hegyvidékhez érve azonban, különösen Ulm és Stuttgart között a viszonylag szűk kanyarulatokban közel sem használható ki a szuperexpresszek teljesítőképessége. Igaz a vonat még így is versenyképes alternatíva az autóval szemben a Stuttgart-München viszonylaton, főleg ha útépítés, baleset vagy a szokványos hétköznapi forgalom nehezíti az előrejutást az A8-as autópályán.

2_ICE_2.jpg

München-Dortmund között közlekedő ICE 2 szerelvény a stuttgarti főpályaudvaron

A németek azonban közel sem elégedettek mindezzel, és a DB életre hívta a Stuttgart-Ulm vasúti projektet, amely egy teljesen új nyomvonalon kialakított, alagutakkal és viaduktokkal sűrűn tarkított pályán hivatott megteremteni a két város közötti nagysebességű vasúti kapcsolatot. A projekt része a stuttgarti fejpályaudvar átépítése föld alatti átmenő pályaudvarrá. A projekt olyannyira vitatott, de emellett olyannyira sokszínű is, hogy annak jó néhány önálló bejegyzést is érdemes lesz majd szentelni.

SNCF

A francia vasúttársaság a TGV Est (Párizs-Strasbourg) vonalon közlekedő szuperexpresszei naponta néhányszor átkelnek a Rajnán, és a délnémet városoknak is közvetlen gyorsvasúti összeköttetést biztosítanak Párizs irányába. A napi 4-5 vonatpár Karlsruhe érintésével Stuttgartig közlekedik. Napi egy-két alkalommal a vonatok Ulmon és Augsburgon át Münchenig is elmennek.

2_TGV.jpg

Paris Est felé közlekedő TGV Duplex a stuttgarti főpályaudvaron

A német oldalon jelenleg nincs olyan pályaszakasz, ahol a TGV-k teljesítőképességét igazán ki lehetne használni, a vonatok nemigen közlekedhetnek 200 km/h fölötti sebességgel. A Párizs-Stuttgart-München viszonylat előnye, hogy a TGV közvetlen összeköttetést teremt, és a francia szakasz nagysebességű kiépítettségének köszönhetően leginkább Karlsruhéból és Stuttgartból indulva a repülőgéppel versenyképes párizsi kapcsolat áll az utazóközönség rendelkezésére.

A Párizs-Stuttgart-München viszonylaton jellemzően a TGV Duplex szerelvényeivel találkozhatunk. A TGV Duplex kétszintes kialakításának köszönhetően a szerelvények rövidebbek például egy átlagos ICE-szerelvénynél, azonban megközelítőleg ugyanannyi utas szállítására képesek. A szerelvényekben az 1. és 2. osztályon is jellemzően 3-3 kocsi közlekedik.

SBB

A svájci vasutakat sokkal inkább ismerjük az extrém emelkedőkről, mint az extrém sebességekről. A svájciaknak nincs is külön szerelvényük a nagysebességű távolsági összeköttetésekhez. A Stuttgartból déli irányba, a Fekete-erdő keleti oldalán a svájci határig futó vonal sem alkalmas a nagysebességű közlekedésre. A vonalon a svájci vasúttársaság IC-kocsijaival közlekedő vonat jelenti a leggyorsabb vasúti közlekedési lehetőséget. Az IC Zürich és Stuttgart között jár, a szerelvényt a német oldalon a DB mozdonyai húzzák. Az alig 100 km-re nyugatra, a Rajna-völgyében kiépült Zürich-Basel-Karlsruhe nagysebességű vonal mellett a Zürich-Stuttgart kapcsolat inkább csak regionális jelentőségű.

2_SBB.jpg

Az SBB Zürichbe induló intercity vonata a stuttgarti végállomáson

ÖBB

Ausztria Svájchoz hasonlóan alpesi ország, így nem igazán jellemzőek rá a nagysebességű vasútvonalak. Az ÖBB azonban távolsági összeköttetésekhez létrehozta a Magyarországon is ismert RailJet márkát, mely erősen leegyszerűsítve egy meghatározott, és jól kidolgozott arculattal közlekedő intercity szerelvényt takar. Az osztrák RailJet-hálózat nyugati vége egészen Frankfurt am Mainig nyúlik el, ahová a vonatok Stuttgarton át közlekednek. A Budapestről induló Railjetek rendes végállomása München, azonban hetente két alkalommal, szombaton és vasárnap reggel Stuttgarton át Frankfurtig közlekednek. Habár ezek a járatok elsősorban turisztikai célú utazásoknak kedveznek, ez a RailJet vonal jelenti jelenleg az egyetlen átszállásmentes vasúti összeköttetést Budapest és Stuttgart között.

2_OEBB.jpg

ÖBB eurocity vonat Stuttgartban (forrás: www.fr-strab.de)

Egyébként az ÖBB rendes intercity kocsijai rendszeresen megfordulnak Stuttgartban különböző viszonylatokat teljesítve. Az eurocityként is közlekedő szerelvényeit rendszerint az ÖBB mozdonyai hozzák Ausztriából. Ezt technikailag megkönnyíti, hogy a német és az osztrák elektromos vasúti vontatási rendszer azonos, így a mozdonyok viszonylag egyszerűen alkalmassá tehetők az egymás vonalain történő közlekedésre. Az ÖBB mozdonyait a stuttgarti fejpályaudvaron rendszerint DB-mozdonyok váltják fel a fordulónál, és húzzák a vonatot a távolabbi németországi célok irányába. Az ÖBB-mozdonyok később egy Ausztriába visszafelé tartó másik szerelvényt vesznek át a stuttgarti fordulónál.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://stuttgartbahn.blog.hu/api/trackback/id/tr926483365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása